|
||||||||
|
Dat minder dikwijls meer kan betekenen, ervaren we maar al te goed tijdens Jasper Steverlinck’s uitverkochte show in Het Depot in Leuven. Vier jaar geleden waren we diep onder de indruk van zijn nieuw, door Jean Blaute geproducete album “Night Prayer”, dat hij met een volledige band inclusief strijkkwartet, kwam voorstellen in de Brusselse Bozar. Vanavond blijven deze songs ook in duet met vriend-toetsenist Valentijn Elsen sterk overeind. De “Night Prayer” tournee liep al als een trein, met zo goed als honderd uitverkochte concerten en werd aangevuld met een intieme tour langs Vlaamse kerken. Deze stopte negen maand geleden en Jasper is dan ook in de wolken dat hij terug live op het podium staat voor een volle zaal. Hij maakt tevens van de gelegenheid gebruik om ons uitgebreid te laten proeven van de songs van zijn aankomend nieuwe album. De albumtitel moet nog een verrassing blijven, maar het nieuwe werk klonk zeker overtuigend en lijkt meer dan ooit in zijn ziel te laten kijken. Deze première was alleszins een fijne opsteker. Jasper Steverlinck heeft eigenlijk geen voorstelling meer nodig. De gewezen frontman de Gentse pop-rock band Arid en gewezen Humo’s Rockrally winnaar timmert al van in de jaren negentig aan de weg en betrad de grootste podia, waaronder driemaal Rock Werchter. In 2012 besloot hij echter na vier Arid albums zich toe te spitsen op een solocarrière, met het gekende succes. Zijn fenomenaal hoge engelenstem is ondertussen wereldbekend, maar ook zijn hartbrekende en ontroerende teksten en nummers laten menig verliefd hartje sneller slaan. Jasper gaat dadelijk van start met een eerste nieuwkomer die op het aankomende album zal prijken, “Rivers”, ingetogen gebracht op ukelele, waarna we emotioneel door de hartenbreker “So Far Away From Me” walsen en hij de eerste, loepzuivere, torenhoge noten aansnijdt. Vandaag is het een emotioneel moment voor Jasper Steverlinck. Niet enkel omdat het hem veel plezier doet dat hij twee uitverkochte concerten mag toevoegen aan zijn palmares, maar vooral omdat zijn dierbare vriend en collega Gentenaar, Luc De Vos, vandaag exact acht jaar geleden overleed. Jasper eert hem met een breekbare, ontroerende versie van “Here’s to Love”. Jasper Steverlinck heeft een patent op melancholische hartenbrekers en één van de singles van Night Prayer, “That’s Not How Dreams Are Made”, snijdt solo op gitaar zelfs nog dieper in de kwetsbare ziel. Ook het door Jasper op piano gespeelde nieuwtje “Cold” klinkt breekbaar en wordt halverwege knap opgeluisterd door de synthesizer van Valentijn Espen. Één van de hoogtepunten blijft nog steeds het fenomenale “You Are”, een Arid klassieker, waarvan Jasper al grappend zegt grote fan te zijn en alle platen te bezitten. De ganse zaal reageert enthousiast bij deze adoratie voor een geliefde in deze golden oldie van Arid. We blijven bij hetzelfde thema, maar in minder posotieve zin met een van liefdesverdriet vervuld “Broken”, gevolgd door het naar liefde smachtende “Need Your Love”. Alle vrouwenhartjes zijn ondertussen veroverd en gesmolten en ook Jasper plengt een traantje, van vreugde welliswaar, maar dan wel ver over de grote plas, in opnieuw een knappe nieuwe, dartel zomerse song, “Nashville Tears”. “The Healing” loopt dan weer over van wijze levenslessen waarbij de oplossing uiteindelijk bij jezelf blijkt te liggent, om de reguliere set te eindigen met een door een digitaal gesampled gospelkoortje geïnjecteerd “Remember You”. Na een aanhoudend, daverend applaus wordt de inzet van het publiek beloond met een prachtige bisronde met een ware demonstratie van Steverlinck’s machtige, opera waardige stem in “Nessun Dorma” van Puccini en een geweldige George Michael cover in “A Different Corner”, die heerlijk uitdooft op een bijna fluisterende stem. Symbolisch sluit het concert af met een positieve noot in alweer een nieuwe song, “Till We Meet Again”, een boodschap die we maar al te graag mee naar huis nemen na alweer een memorabele avond in het gezelschap van Jasper Steverlinck. Hopelijk ligt het nieuwe album dat aangekondigd staat voor begin 2023 snel in de platenrekken of misschien nog sneller. Aan hetgeen we er deze avond van mochten toetsen zou dit een prachtig cadeautje zijn voor onder de kerstboom. We kijken er alvast ongeduldig naar uit. Yvo Zels
|